Grillipitsat

Pitsaperjantai? Jääkaapista löytyi muutama viikko takaperin useampi erilainen juusto, joten päädyimme testaamaan grillipitsojen valmistamista. Halusin kokeilla vaihtelun vuoksi erilaista pitsapohjaa, joten päädyin käyttämään taikinassa rahkaa. Blogissa on aiemmin ollut tämän gluteenittoman ja maidottoman pitsapohjan ohje. Jos siis haet gluteenittomuuden lisäksi myös maidotonta pitsapohjaa, käy kurkkaamassa tuo. Kyseisessä postauksessa on myös pitsapohjalle levitettävän, helpon tomaattikastikkeen ohje.

rahkapitsapohja_grilli-0625_l

Weber ajoi jälleen asiansa ja on kyllä hehkutuksien arvoinen grilli. Tai oikeastaan se taipuu paljon pelkkää grilliä pidemmälle. Pitsapohjat saivat kauniit paistoraidat ja kohosivat hienosti. Ne vaikuttivat hetken jo gluteenittomilta pitaleiviltä. Leivät olisi kuitenkin pitänyt avata heti tuossa vaiheessa, jos ne olisi halunnut täyttää. Tällä kertaa pitäydyimme alkuperäisessä suunnitelmassa ja valmistimme niistä pitsoja pohjan esipaistamisen jälkeen. Grillipitsoja tehdessä pohja kannattaa muuten jättää paksuhkoksi, jotta se ei pääse kuivumaan ja kovettumaan.

rahkapitsapohja_grilli-0577_l

Gluteeniton rahkapitsapohja
(n.4kpl pieniä pitsoja)

250g rahkaa
¾dl vettä
3dl tummia Jytte -jauhoja
1tl leivinjauhetta

  1. Mittaa jauhot kulhoon. Sekoita leivinjauhe jauhojen joukkoon. Lisää rahka ja vesi. Muotoile taikinaksi.
  2. Anna levätä jääkaapissa kelmuun käärittynä hetki.
  3. Muotoile pieniksi pitsoiksi ja grillaa 200°C:ssa n.3min/puoli.
  4. Sivele esipaistetuille pohjille tomaattikastiketta (esimerkiksi tämä ohje) ja lisää muut haluamasi täytteet. Paista grillissä, kunnes päälliset ovat kypsiä ja juusto sulanut.

rahkapitsapohja_gluteeniton-0616_l.jpg

Me olemme muuten päätyneet lähiaikoina tekemään pitsat ilman lihaa. Osaksi, koska olemme halunneet vähentää lihan syöntiä. Totesimme, että juustoista saa riittävän määrän proteiineja eikä lihaa oikeastaan pitsassa edes kaipaa, kun siinä on juustojen lisäksi hyvä tomaattikastike. Ja jotta ateria on muutenkin tasapainoinen, meillä pitsat syödään aina salaattikeon kera. Yleensä avokadon kanssa. Kannattaa muuten koittaa pitsan päällä myös grillattuja kesäkurpitsa- ja herkkusienisiivuja. Toimivat yllättävän hyvin!

Maidottomat pancakesit ja kalsiumin saannista

Suomi on maitomaa ja maitotuotteita painotetaan ravitsemuskasvatuksessa luuston kannalta tärkeänä kalsiuminlähteenä. Muitakin lähteitä kuitenkin on. Luvassa onkin pancakesit, joihin on yhdistetty useampi kalsiuminlähde. Jos siis sinua huolettaa kalsiuminsaantisi, kannattaa jatkaa lukemista. Jos taas käytät kalsiumlisää, kannattaa kurkata, miksi ei ehkä kannattaisi. Lue loppuun

Matcha-vadelmakakut laseissa

Mielessäni pyöri alunperin gluteeniton ja maidoton matchakakku. Sen juhlallisempi visiointi jää kuitenkin toiseen kertaan, koska päädyin tekemään matchakakun hieman arkisemmassa ja välipalaksi sopivassa muodossa, chiasiemeniä käyttäen. Nehän sisältävät paljon niin omega-3-rasvahappoja kuin muitakin ravinteita (kalsium, magnaani, fosfori). Lue loppuun

Bataattiranut

Meillä tehdään usein lisukkeeksi bataattiranskalaisia. Niitä dippaillaan itse tehtyyn majoneesiin, jonka mies sanoo olevan yksi perusravintoaineistani 😉 Majoneesihan on paljon yleistä olettamusta helpompaa tehdä itse, meille on vakiintunut tämä ohje. Majoneesiohjeesta löytyy myös vinkki munattoman majoneesin tekoon, jos kananmuna ei sinulle syystä tai toisesta käy.

Meillä bataattiranut tehdään yleensä 1-2 bataatista. Me emme lisää niiden joukkoon tärkkelysjauhoja, koska ne rapeutuvat Lue loppuun